Bulletin 2-2018

Ordföranden har ordet:

Varmt välkomna till höstens aktiviteter vilka jag hoppas ni ska tycka är intressanta och trevliga och dessutom vilja deltaga i. Våra aktiviteter är delvis subventionerade av föreningen.

Vi har i år haft en extremt varm och solig sommar. Den har varit underbar om man har varit vid havet eller där det har fläktat. Men för den som varit hänvisad till stan och kanske av olika skäl behövt vara inomhus har värmen varit påfrestande. Nu väntar en konst- och kulturhöst med konstföreningen. Utöver de olika aktiviteterna kommer föreningens årsfest att hållas onsdag den 28 november i Ansgarskyrkan i Lidingö centrum. Det brukar vara en trevlig och uppskattad sammankomst.

Konstföreningens årsmöte hölls måndagen den 19 mars i Lidingö museum. Vid årsmötet utsågs undertecknad till ordförande på ett år. Ordförandemandatet är ettårigt. Som ledamot på två år valdes Gunilla Bodin, Inger Lagerros och Teddy Widstrand. Samtliga var omval. Ledamöter som har ytterligare ett år kvar av sin mandatperiod är Margareta Borg, Kerstin Göransson, Helena Lennström och Eva Nordlander.

Den 25 maj 2018 infördes inom hela EU en ny dataskyddslag, GDPR. Alla företag, föreningar och organisationer omfattas av denna lag. Syftet är att stärka det personliga skyddet för enskilda vid hantering av personuppgifter. Inom Lidingö Konstförening behöver vi ha uppgifter på våra medlemmars namn, adress, telefonnummer, mailadresser och om avgiften till föreningen är betald. Vi behöver dessa uppgifter för att kunna skicka ut Bulletinen, informera om eventuella vinster och annan information om vår verksamhet. Vi lämnar inte dessa uppgifter vidare till någon annan organisation, företag e dyl. När man lämnar föreningen tas uppgifterna bort. Om detta är ok för dig behöver du inte göra någonting men om du har synpunkter på att vi har dessa uppgifter om dig kontakta i sådant fall någon i styrelsen.

Om du känner på dig att du inte betalat årsavgiften för 2018 är vi tacksamma för betalning snarast på plusgirokonto 117077-8. Avgiften är 200 kr för enskild och 350 kr för sammanboende på samma adress. Medlemsavgiften måste vara betald för att få vara med i årets utlottning av konstverk som sker vid årsfesten.

Väl mött!

Margaretha Jonsson

Konstvandring med guide
Tisdagen den 25 september kl. 16.50
Samling i Kungsträdgården vid tehuset vid Karl XII:s staty
Meddela vid anmälan om ni önskar ressällskap

Vi gör en konstpromenad i city från Kungsträdgården över Berzeliipark och mot Dramaten. Vandringen bjuder på rejäl variation. Här finns allt från kungamonument, social experimentell konst, bysantinska hästar till statyn över Margareta Krook. Under promenaden blir vi guidade av konstvetare Anders Engman. Vandringen tar ca 1 timme.

Restips: T-banans röda linje 13 till T-centralen och promenad till Kungsträdgården. Alt. byte vid T-centralen till t-banans blå linje till station Kungsträdgården. Alt. buss 76 från Ropsten till Kungsträdgården.

Bindande anmälan senast den 19 september till Margaretha Jonsson, mobil 070-683 63 24, mail g.m.jonsson@hotmail.com eller till Helena Lennström, mobil 073-618-78-34, mobil helena@lennstrom.nu.

Avgift: 110 kr/person. Betalas genom insättning på Konstföreningens plusgirokonto 117077-8 vid anmälan.

Besök på Galleri Nylunds Konst & Ram
Torsdagen den 4 oktober kl. 15.00
Gjörwellsgatan 15 (nära Rålambshovsparken), Kungsholmen
Meddela vid anmälan om ni önskar ressällskap

Vi är även i år inbjudna till ett galleribesök hos Nylunds Konst & Ram på Kungsholmen. Verksamheten som funnits i 40 år är nu mer aktiv än någonsin.

Galleriet är fyllt med spännande konst och ett 50-tal skulpturer av ungefär 250 etablerade och välkända konstnärer. Teknikerna är olja, akvarell, akryl och blandteknik.

Vid besöket har vi chansen att köpa konstverk till bra priser!

Vi blir bjudna på något gott att äta och dricka.

Restips: T-banans röda linje 13 till T-centralen. Byt till linje 19 mot Hässelby Strand. Stig av vid Thorildsplan. Gå genom parken till Gjörwellsgatan 15. Alt. buss nummer 1 eller 4 till Västerbroplan.

Bindande anmälan senast den 27 september till Helena Lennström, mobil 073-618 78 34, mail helena@lennstrom.nu eller till Margaretha Jonsson, mobil 070-683 63 24, mail g.m.jonsson@hotmail.com

Avgift: 50 kr/person. Betalas genom insättning på Konstföreningens plusgirokonto 117077-8 vid anmälan.

Visning av museilägenhet i Barnrikehus från 1930-talet
Onsdagen den 17 oktober kl. 15.00
Stickelbärsvägen 7, 1 tr. (OBS! Ej hiss), Stockholm
Meddela vid anmälan om ni önskar ressällskap

Vi besöker museilägenheten på Stickelbärsvägen 7 som visar hur en mindre bemedlad barnfamilj bodde i slutet av 1930-talet. Huset är ett barnrikehus och tanken var att fattiga familjer med många barn skulle få moderna och billiga bostäder.

Restips: Buss 6 från Ropsten mot Karolinska sjukhuset till hållplats Odengatan (hörnet Valhallavägen/Odengatan). Korsa Odengatan och byt till buss 61 mot Ruddammen till hållplats Stickelbärsvägen. Alt. Tunnelbanan till Tekniska Högskolan. Uppgång mot Odengatan. Buss 61 till Stickelbärsvägen.

Alt. Promenad från buss 6 eller från tunnelbanan. Gå mot Körsbärsvägen till Stickelbärsvägen.

Bindande anmälan senast den 1 oktober till Margareta Borg, mobil 070-865 13 20, mail borg.mdotter@gmail.com eller till Inger Lagerros, mobil 070-763 41 64, mail inger@lagerros.se.

Avgift: 100 kr/person. Betalas genom insättning på Konstföreningens plusgirokonto
11 70 77-8 vid anmälan.
OBS! Deltagarantalet är begränsat till 15 personer.

Ateljébesök hos konstnären Catti Åselius Lidbeck
Onsdagen den 7 november kl. 18.00
Värdshusvägen 1, Gåshaga, Lidingö
Meddela vid anmälan om ni önskar ressällskap

Vi besöker Lidingökonstnären Catti Åselius Lidbeck. Catti är glas- och målarkonstnär och har arbetat som scenograf vid Sveriges Television i 30 år. Hon har arbetat vid olika glasbruk. Senast vid Johansfors där Cattis egen ” Fauve Collection” kom till med de vilda djuren och de starka färgerna. Catti kommer denna kväll under cirka 1 – 1,5 timme att berätta om sitt måleri, sin glaskonst och scenografi. Vi kommer att bli serverade något lätt att äta och dricka.

Restips: Med bil. Kör Södra Kungsvägen mot Gåshaga. Vid Käppala fortsätt på Gåshagaleden. I rondellen tag 1:a avfarten in på Värdshusvägen.

Med Lidingöbanan mot Gåshaga. Stig av vid näst sista hållplatsen. Kort promenad till Värdshusvägen.

Bindande anmälan senast den 31 oktober till Helena Lennström, mobil 073-618 78 34, mail helena@lennstrom.nu eller till Margareta Borg, mobil 070-865 13 20, mail borg.mdotter@gmail.com.

Årsfest i Ansgarskyrkan
Onsdagen den 28 november kl. 17.00 – 20.00
Ansgarskyrkan, Lidingö Centrum

Välkommen till Konstföreningens årsfest som hålls i Ansgarskyrkan i Lidingö Centrum onsdagen den 28 november.

Från kl 17.00 visas de konstverk som har köpts in för årets utlottning. Om du endast vill se konstverken och vill lämna in en lista med dina förhandsval är du välkommen att göra det
mellan kl 17.00 och 18.00.

Från ca kl 18.00 serveras en lätt måltid med ett glas vin eller öl samt kaffe och chokladbit. Därefter har vi utlottning av inköpta konstföremål samt dragning av vinster på entrébiljetten.

Bindande anmälan till årsfesten senast den 14 november till
Eva Nordlander, mobil 073-564 22 25, mail eva.nordlander@comhem.se eller
Kerstin Göransson, mobil 073-946 93 81, mail kerstin.goransson1234@gmail.com

Avgift: 240 kr/person. Betalas genom insättning på Konstföreningens plusgirokonto
11 70 77-8 vid anmälan.

Varmt välkomna!

Se även vår hemsida: www.konstforeningenilidingo.n.nu

OBS! OBS!

Medlemsavgiften för 2018 måste vara betalad om du vill vara med i den utlottning av inköpta konstverk som hålls vid årsfesten.

Om du anmäler dig per e-post till något av våra evenemang sänder vi en bekräftelse på att vi fått din anmälan. Hör av dig per telefon om du inte fått en sådan bekräftelse!

Glöm inte att anmäla din e-postadress till Konstföreningen, gärna per e-post till

gunillaibodin@gmail.com, så kan du få mer information inför visningar mm.

Konstföreningens aktiviteter är främst avsedda för våra medlemmar.

I de fall deltagarantalet är begränsat för en aktivitet kommer medlemmarna att prioriteras.

Vid övriga tillfällen är ni välkomna att ta med en vän,som vi hoppas också ska bli vår medlem!