Bulletin 2-2017

Ordföranden har ordet

Den lite kyliga men soliga sommar har i det närmaste passerat och en spännande höst väntar. Under senare år upplever jag att årstiderna förskjutits. Våren är senare men i gengäld är hösten varm och skön. På höstens program har vi många trevliga aktiviteter som vi hoppas att våra medlemmar kommer att uppskatta.

Föreningens årsmöte hölls 16 mars i Lidingö museum. Vid årsmötet utsågs undertecknad till ordförande på ett år. Som ledamöter på två år valdes Margareta Borg (omval), Kerstin Göransson (omval), Helena Lennström (omval) och Eva Nordlander (nyval). Ledamöter med ett år kvar av mandatperioden är Gunilla Bodin, Inger Lagerros och Teddy Widstrand. Vid årsmötet berättade föreningens stipendiater Lidingökonstnärerna Olga Kerida Smedmark och Ingrid Hallström om sitt konstnärskap, vilket var personligt och intressant.

Birgitta, Git, Lundeberg, som varit styrelseledamot under många år i föreningen, har under sommaren lämnat oss. Styrelsen för konstföreningen var representerad vid begravningen och tog ett sista farväl av Git.

Utöver de olika konstaktiviteterna under hösten hålls föreningens årsfest torsdag den 23 november i Ansgarskyrkan i Lidingö centrum.

Varmt välkomna till höstens program!

Margaretha Jonsson

Glöm inte ÅRSAVGIFTEN för 2017!

Vi bifogar en påminnelse till er som inte har betalat årsavgiften för 2017.

Avgiften måste vara betalad av alla som vill delta i vårt årliga konstlotteri i november.

Höstens program i korthet

5 oktober           Hertha Hillfon på Skeppsholmen

19 oktober:        Visning av Dramaten

23 november:     Årsfest i Ansgarskyrkan

30 november      Föredrag om Siri Derkert

Hertha Hillfon på Skeppsholmen

Torsdagen den 5 oktober kl. 14.00. Samling vid entrén kl. 13.45

Gamla Badhuset, Svensksundsvägen 21, Skeppsholmen

Samling vid Ropsten kl. 12.45 för er som vill ha ressällskap

Vi besöker denna kulturmötesplats på Skeppsholmen som är tillägnad den banbrytande skulptören och keramikern Hertha Hillfon (1921 – 2013). Här kan du på olika sätt uppleva Hertha Hillfons verk, fördjupa dig i hennes konstnärskap och i verkstadsdelen har du möjlighet att själv skapa något i lera – kanske med inspiration av den pågående utställningen ”Vardagens poesi”. Cilla Jahn, konstregissör, föreläsare och författare har arbetat tillsammans med Hertha Hillfon . Hon vill därför göra en Hertha Hillfon-utställning ur Herthas perspektiv med Herthas livsväv som framhäver vardagens betydelse för kvinnan i konsten.

Vi kommer att få ca 30 minuters guidning.

Restips: buss 65 från T-centralen, Vasagatan

Bindande anmälan senast den 29 september till Helena Lennström, mobil 073-618 78 34, mail helena@lennstrom.nu eller till Gunilla Bodin, mobil 073-946 02 19, mail gunillaibodin@glocalnet.net.

Avgift: 70 kr/person. Betalas vid besöket eller genom insättning på konstföreningens plusgirokonto 117077-8 vid anmälan.

Visning av Dramaten

Torsdagen den 19 oktober kl 17.00.

Samling i Dramatens stora entré kl 16.50.

Vi får en egen guide och får följa med bakom scenen, se kostymavdelningen och andra spännande rum som är fulla med kreativitet och historia. Dramatenhuset erbjuder en sällsam jugendmiljö med en unik samling konstverk av de mest kända svenska konstnärerna från sekelskiftet till nutid. Visningen tar ca 1 timme.

Bindande anmälan senast den 11 oktober till Margaretha Jonsson, mobil 070-683 63 24, mail [javascript protected email address] eller till Margareta Borg, mobil 0708-65 13 20, mail borg.mdotter@gmail.com

Avgift: 60 kr/person. Betalas vid besöket eller genom insättning på konstföreningens plusgirokonto 117077-8 vid anmälan.

Årsfest i Ansgarskyrkan

Torsdagen den 23 november kl 17.00

Ansgarskyrkan, Lidingö Centrum

Välkommen till Konstföreningens årsfest som hålls i Ansgarskyrkan i Lidingö Centrum torsdagen den 23 november.

Från kl 17.00 visas de konstverk som har köpts in för årets utlottning. Om du endast vill se konstverken och vill lämna in en lista med dina förhandsval är du välkommen att göra detmellan kl 17.00 och 18.00.

Från ca kl 18.00 serveras en lätt måltid med ett glas vin eller öl samt kaffe och chokladbit. Därefter har vi utlottning av inköpta konstföremål samt dragning av vinster på entrébiljetten.

Bindande anmälan till årsfesten senast 15 november till

Eva Nordlander tel. 073-564 22 25, e-post eva.nordlander@comhem.se eller

Kerstin Göransson, tel. 073-946 93 81, e-post kerstin.goransson1234@gmail.com

Avgift: 220 kr/person. Betalas i första hand genom insättning på Konstföreningens plusgirokonto 11 70 77-8 i samband med anmälan.

Varmt välkomna!

Föredrag om Lidingökonstnären Siri Derkert

Torsdagen den 30 november kl 18

Lidingö Hembygdsförenings lokaler vid Lidingö centrum

Lejonvägen 26 A

Föredraget med bildvisning hålls av Siri Derkerts barnbarn Tora Derkert, som också är konstnär. Siri Derkert var en av de stora konstnärerna under 1900-talet. Hon arbetade med många olika material och var banbrytande med sitt kubistiska måleri. För oss Lidingöbor är vi väl mest bekanta med hennes konst genom dekorationerna av tunnelbanehållplatsen vid Östermalmstorg.

Bindande anmälan senast den 24 november till Margaretha Jonsson, mobil 070-683 63 24, mail [javascript protected email address] eller till Teddy Widstrand, mobil 0705-36 56 58, mail teddy.widstrand@gmail.com

Avgift: 75kr/person. Betalas vid besöket eller genom insättning på konstföreningens plusgirokonto 11 70 77-8 i samband med anmälan.

Tipsruta

Moderna Museet: Framför och bakom linsen. Fotografiutställning. Pågår till 31 dec 2017.

Millesgården: I det dolda, av koreografen Cristina Caprioli. 30 sept-26 nov 2017.

Nationalmuseum: Kulturhuset: Hundra år av finsk design. Pågår till 29 oktober 2017.

Prins Eugens Waldemarsudde: André Lhote och svensk kubism. 16 sept 2017-21 jan 2018

Se även vår hemsida: www.konstforeningenilidingo.n.nu

OBS! OBS!

1. Medlemsavgiften för 2017. Med Bulletinen får ni som inte har betalat årsavgiften ett inbetalningskort för medlemsavgiften 2017. Avgiften är 200 kr för enskild medlem och 350 kr för par. Tacksam för betalning snarast!

1. Medlemsavgiften måste vara betalad om du vill vara med i den utlottning av inköpta konstverk som hålls vid årsfesten.

1. Om du anmäler dig per e-post till något av våra evenemang sänder vi en bekräftelse på att vi fått din anmälan. Hör av dig per telefon om du inte fått en sådan bekräftelse!

1. Glöm inte att anmäla din e-postadress till Konstföreningen, gärna per e-post till gunillaibodin@glocalnet.net, så kan du få mer information inför visningar mm.

1. Konstföreningens aktiviteter är främst avsedda för våra medlemmar. I de fall deltagarantalet är begränsat för en aktivitet kommer medlemmarna att prioriteras. I andra fall är ni välkomna att ta med en vän som vi hoppas också ska bli vår medlem!