Bulletin 1-2018

Ordföranden har ordet

Gott Nytt Konstår 2018!

Nu väntar en spännande vårtermin med flera intressanta konst- och kulturarrangemang. Tider och platser för dessa framgår av detta nummer av Bulletinen. Vi har försökt göra ett varierat program som vi hoppas att ni uppskattar och att ni vill deltaga i arrangemangen. Under det gångna året hade vi många välbesökta och uppskattade studiebesök och träffar. Höstens höjdpunkt var årsfesten i Ansgarskyrkans lokaler. Festen var som vanligt mycket trevlig med ett stort antal deltagare som njöt av mat och dryck. Det årliga konstlotteriet avhölls och 17 medlemmar blev lyckliga vinnare av ett konstverk. Utöver medlemslotteriet lottades även ett antal mindre konstverk ut på entrébiljetterna. Vinstlistan i konstlotteriet meddelas på föreningens hemsida www.konstforeningenilidingo.n.nu

Konstföreningen förvaltar ett resestipendium för stiftelsen Britt Paus minnesfond och detta delades ut under årsfesten. I år gick stipendiet till Lidingökonstnären Paula Rindborg. Konstnären avser att använda stipendiet som ett bidrag till en resa till konstnärshuset i Svolvaer i Nordnorge. Beslut om vem som ska få stipendiet fattas av stipendiekommittén som består av företrädande för familjen Paus och representanter från konstföreningen. Stipendiet ska alltid ges till en konstnär i föreningen Lidingökonstnärer.

Varmt välkomna till vårens program!

Margaretha Jonsson Ordförande

Visning av Kungliga Musikhögskolans nya lokaler Torsdagen den 22 februari kl. 17.15. Samling vid entrén kl. 17.00 Valhallavägen 105, Stockholm Meddela vid anmälan om ni önskar resesällskap från Ropsten.

Med sin välkomnande glasfasad och inbjudande entré stod KMH:s nya campus färdigt sommaren 2016. Med byggnadsminnen som utgångspunkt möter nya byggnader de gamla och berikar varandra. Campus Valhallavägen är en musikverkstad skräddarsydd för undervisning i musik och för att skapa, uppleva och forska i musik. Under en visning berättar en representant från KMH om nya campus, arkitektur och konsertsalar, om studenterna, konserterna och övrig verksamhet. Visningen tar ca 1 timme.

Om man vill äta i samband med besöket så finns restaurang Oktav i huvudbyggnaden, www.oktav.nu. Om man vill gå på konsert i samband med visningen kan man själv boka biljett www.kmh.se/konserter. Konsertprogrammet uppdateras löpande.

Restips: Tunnelbana från Ropsten med byte vid Östermalmstorg till linje 14, station Stadion. Uppgång Valhallavägen, Stadion.

Bindande anmälan: senast den 15 februari till Inger Lagerros, mobil 070-763 41 64, mail inger@lagerros.se eller till Margareta Borg, mobil 070-865 13 20, mail borg.mdotter@gmail.com

Avgift: 120 kr/person. Betalas genom insättning på konstföreningens plusgirokonto 117077-8 vid anmälan.

OBS! Deltagarantalet till visningen på Kungliga Musikhögskolan är begränsat till 20 personer..

Filmstaden Råsunda Onsdagen den 14 mars kl. 14.30-16.30. Samling under portalen till Filmstaden kl. 14.15 Meddela vid anmälan om ni önskar resesällskap från Ropsten

Vår guide möter upp utanför Portvaktsstugan, under portalen vid ingången till Filmstaden, där vi börjar med eftermiddagsfika, kaffe/te med bulle. Därefter promenerar vi ca 45 minuter i Filmstaden och tittar på byggnader som står kvar sedan Filmstaden byggdes 1919. Guiden berättar bland annat om hur den här platsen blev Sveriges Hollywood och om några av de filmlegender som varit verksamma här, som exempelvis Greta Garbo, Ingrid Bergman och Ingmar Bergman. Vi avslutar promenaden i Bergmanbion där vi ser en kortfilm, ´´Strutsägg och Legender´´. Konstföreningen bjuder på filmen!

Vi kommer även att få tillfälle att besöka konstnären Annica Johanssons ateljé, som ligger i Ingmar Bergmans gamla kontor i Filmstaden

Restips: Tunnelbana blå linje mot Akalla, station Näckrosen. Uppgång Filmstaden.

Med bil: Områdets adress är Råsundavägen 150. Sväng in på Greta Garbos väg. Parkering finns både i Filmstaden och utanför längs Råsundavägen.

Bindande anmälan: senast den 6 mars till Gunilla Bodin, mobil 073-94 60 219, mail gunillaibodin@icloud.com eller till Inger Lagerros, mobil 070-763 41 64, mail inger@lagerros.se.

Avgift: 160 kr/person. Betalas genom insättning på konstföreningens plusgirokonto 117077-8 vid anmälan.

Kallelse till årsmöte i Konstföreningen i Lidingö Måndagen den 19 mars kl. 18.00 Magdasalen, Lidingö Museum

Härmed kallas föreningens medlemmar till årsmöte i Magdasalen i Lidingö Museum.

Enligt föreningens stadgar ska följande frågor behandlas:

Redovisning och revision av verksamheten år 2017 jämte fråga om styrelsens ansvarsfrihet.

Val av styrelse, revisorer och valberedning för år 2018.

Fastställande av årsavgift för år 2019.</>

Efter årsmötesförhandlingarna serveras förfriskningar och tilltugg samtidigt som vi får ta del av ett kulturinslag.

Ingen föranmälan.

Varmt välkomna!

Visning av Stuckatörens våning Måndagen den 16 april kl. 15.00. Samling vid entrén 14.45. David Bagares gata 10, Stockholm Meddela vid anmälan om ni önskar resesällskap från Ropsten

Stuckatörens våning ligger i Stuckatörens hus som är ett miniatyrpalats med en rikt dekorerad fasad i italiensk renässansstil. Det byggdes 1882-83 för att visa stuckatören Axel Notinis konst med stuckarbeten i salonger och trapphus. Paradvåningen är välbevarad och har tidstypiska interiörer med möbler i äldre stil, stor kakelugn och dekorativa lister. Vi får se ett spektakulärt borgerligt hem som det såg ut vid slutet av 1800-talet. Visningen är pga trappor inte tillgänglig för personer med rullstol eller barnvagn.

Restips: Tunnelbana till Östermalmstorg, uppgång Birger Jarlsgatan, gångväg 500 m utefter Birger Jarlsgatan norrut (i riktning mot Humlegården) till David Bagares gata.

Bindande anmälan: senast den 9 april till Gunilla Bodin, mobil 073-94 60 219, mail gunillaibodin@icloud.com eller till Inger Lagerros, mobil 070-763 41 64, mail inger@lagerros.se.

Avgift: 110 kr/person. Betalas genom insättning på konstföreningens plusgirokonto 117077-8 vid anmälan.

Trädgårdsvisning, Villa Arken Tisdagen den 15 maj kl. 14.00 Stövarstigen 3, Askrike, Lidingö

Vi får en unik möjlighet att besöka trädgården till Villa Arken, som är en privatvilla i Askrikeområdet på Lidingö. Villan ritades 1926-1936 av arkitekten Cyrillus Johansson. Tillsammans med trädgårdsarkitekten Helfrid Löfquist gestaltade han sin trädgård med mycket omsorg. Det blev en blandning av kinesiskt-japanskt trädgårdsarkitektur och ett möte av det exotiska med den nordiska naturen.

Med bil/till fots: Sväng in på Askrikevägen från Norra Kungsvägen. Efter 700 m tag till höger in på Villebrådsstigen. Efter 40 m sväng vänster in på Stövarstigen.

Bindande anmälan: senast den 8 maj till Eva Nordlander, mobil 073-564 22 25, mail eva.nordlander@comhem.se eller till Kerstin Göransson, mobil 073-946 93 81, mail kerstin.goransson1234@gmail.com

Avgift: 100 kr/person. Betalas genom insättning på konstföreningens plusgirokonto 117077-8 i samband med anmälan.

OBS! OBS!

1. Om du anmäler dig per e-post till något av våra evenemang sänder vi en bekräftelse på att vi fått din anmälan. Hör av dig per telefon om du inte fått en sådan bekräftelse!
  1. Glöm inte att anmäla din e-postadress till Konstföreningen, gärna per e-post till gunillaibodin@glocalnet.net, så kan du få mer information inför visningar mm.
  1. Konstföreningens aktiviteter är främst avsedda för våra medlemmar. I de fall deltagarantalet är begränsat för en aktivitet kommer medlemmarna att prioriteras. I andra fall är ni välkomna att ta med en vän som vi hoppas också ska bli vår medlem!