Bulletin 1-2020

Ordföranden har ordet:

Ett nytt konstår 2020 stundar med spännande aktiviteter i vår konstförening. Vårens program presenteras i detta nummer av Bulletinen. Vi hoppas att ni tycker om programmet och vill deltaga i aktiviteterna. Höstens program blev uppskattat även om vädret inte alltid var på vår sida.

Årsfesten i Ansgarskyrkan var höstens höjdpunkt. Vi var mer än 70 personer som hade det trevligt tillsammans. Konstlotteriet förrättades och 15 medlemmar blev glada vinnare av de inköpta konstverken.Ytterligare ett 15-tal vinster drogs sedan på entrébiljetterna. På årsfesten utsågs två stipendiater som fick varsitt resestipendium från Britt Paus minnesfond. Stipendiet ska användas som bidrag till en konstresa till Svolvær i Nordnorge. Årets stipendiater är Malin Sellergren och Jannike Simonsson. Båda är medlemmar i föreningen Lidingökonstnärerna.

Konstföreningens årsmöte kommer att hållas tisdagen den 28 april kl 19.00 i Magdasalen på Hembygdsmuseet. Efter årsmötesförhandlingarna kommer konstnär Lena Boije att berätta om sitt konstnärsskap. Lena Boije är en välkänd textilformgivare och designer. Många av oss har säkert sett hennes välbekanta mönster på tyger och porslin.

Under våren 2020 arrangerar föreningen Lidingökonstnärer sin årliga konstrunda 27/3-29/3.

Hoppas vi ses på vårens aktiviteter!

Margaretha Jonsson

Årsavgiften för 2020 insättes på pg 11 70 77-8
senast den 29 februari 2020.
Avgiften är 225 kr för enskild medlem och 380 kr för två medlemmar
på samma adress.

Som medlem får du deltaga i våra aktiviteter. Du har även möjlighet att vinna konstverk vid den årliga konstutlottningen!

Om ni önskar få aktuell information från oss via mail kan ni skicka uppgifter om er e-postadress i ett mail med rubriken/ämnet Konstförening till vår kassör Eva Nordlander, eva.nordlander@ownit.nu. Vi försäkrar att dessa uppgifter inte lämnas vidare.

Visning av Ersta museum
Torsdagen den 27 februari kl. 12.30-13.30
Samling vid entrén kl. 12.15 Erstagatan 1 M, Stockholm
Meddela vid anmälan om ni önskar ressällskap

I ett av de äldsta husen på Erstaklippan hittar man Ersta diakonimuseum. Kvinnliga pionjärer startade sjukhus och utbildning i huset under mitten av 1800-talet. Mycket har hänt under tidens gång men drivkraften att hjälpa människor är lika närvarande då som nu. Vi får en guidad visning av huset och dess historia. Vi kan även kika in på ett av Sveriges få oblatbagerier.

Hitta hit: Buss 2 från Slussen till hållplats Ersta sjukhus.
Alt. Promenad från Slussen längs Katarinavägen, därefter Fjällgatan till Erstagatan.
Bindande anmälan senast den 20 februari till Margaretha Jonsson, mobil 070-683 63 24, mail g.m.jonsson @ hotmail.com eller till Helena Lennström, mobil 073-618 78 34, mail helena @ lennstrom.nu
Avgift: 75 kr/person. Anmäl dig och invänta bekräftelse från oss innan du betalar avgiften på Konstföreningens plusgirokonto 11 70 77-8. Ange vid inbetalningen vilken aktivitet betalningen gäller.

Scenkonstens museum
Tisdagen den 17 mars kl. 15.00-16.00
Samling vid entrén/kassan kl. 14.45 Sibyllegatan 2 (ingång från Väpnarplan), Stockholm Meddela vid anmälan om ni önskar ressällskap

Scenkonstmuseet är ett statligt museum för teater, musik och dans och ingår i myndigheten Musikverket.
Museet invigdes i februari 2017. Det ligger i centrala Stockholm, i byggnaden Kronobageriet mellan Dramaten och Kungliga Hovstallet på Östermalm.
Scenkonstmuseet är Stockholms äldsta bevarade industribyggnad och lokalen har under årens lopp fungerat som bl a bageri, vapenförråd och brännvinslager. Byggnaden har renoverats varsamt för att kunna husera ett levande, nyskapande och interaktivt museum. Scenkonstmuseet har en stor samling med nära 50 000 föremål som innehåller instrument, scenografimodeller, teaterdockor, kostymer och bildkonst. Vi får en visning främst inriktad på temat teater eftersom samlingarna totalt sett är så omfattande. Scenkonstmuseet har hissar och är tillgängligt för rullstol.

Hitta hit: T-bana från Ropsten till Östermalmstorg eller buss 76 till Nybroplan.
Bindande anmälan senast den 10 mars till Gunilla Bodin, mobil 073-946 02 19, mail gunilla.bodin @icloud.com eller till Kerstin Göransson, mobil 073-946 93 81, mail kerstin.goransson1234@gmail.com
Avgift: 130 kr/person. Anmäl dig och invänta bekräftelse från oss innan du betalar avgiften genom insättning på Konstföreningens plusgirokonto 11 70 77-8.
Ange vid inbetalningen vilken aktivitet betalningen gäller.
OBS! Deltagarantalet är begränsat till 25 personer.

Kallelse till årsmöte i Konstföreningen i Lidingö
Tisdagen den 28 april kl 19.00
Magdasalen, Lidingö

Enligt föreningens stadgar ska följande frågor behandlas:
- Redovisning och revision av verksamheten 2019 samt fråga om styrelsens ansvarsfrihet
- Val av styrelse, revisorer och valberedning för år 2020
- Fastställande av årsavgift för år 2021

Efter årsmötesförhandlingarna gästar Lidingökonstnären Lena Boije oss och berättar om sitt konstnärsskap. Lena arbetar som textilformgivare och designer. Hon är även verksam som akvarellmålare och finns representerad på Nationalmuseum.

Vi bjuder på förfriskningar med tilltugg.

Ingen föranmälan. Varmt välkomna!

Visning av Konstnärshuset Olle Olssons hem i Hagalund
Tisdagen den 5 maj kl. 15.00-16.00
Samling utanför huset kl 14.45 Spetsgatan 2 – Furugatan, Solna
Meddela vid anmälan om ni önskar ressällskap

Huset, som är en två-vånings trävilla, byggdes 1897 av konstnären Olle Olsson-Hagalunds farfar. Konstnären Olle Olsson bodde här i hela sitt liv. Huset och den omgivande miljön har i hög grad inspirerat honom i hans konstnärsskap. Vi får en visning av det charmiga huset, vi får höra om Olle Olssons unika konstnärsskap samt se en del av hans konstverk.

Hitta hit: Buss 515 från Odenplan till Kolonnvägen.
Alt. T-bana till Solna centrum och promenad ca 15 min.
För den som vill ha ressällskap: Samling vid Ropsten buss 6 som avgår 14.08.
Bindande anmälan senast den 20 april till Margaretha Jonsson, mobil 070-683 63 24, mail g.m.jonsson @ hotmail.com eller till Gunilla Bodin, mobil 073-946 02 19, mail gunilla.bodin @icloud.com.

Avgift: 125 kr/person. Anmäl dig och invänta bekräftelse från oss innan du betalar avgiften genom insättning på Konstföreningens plusgirokonto 11 70 77-8.
Ange vid inbetalningen vilken aktivitet betalningen gäller.
OBS! Deltagarantalet är begränsat till 18 personer.

Visning av Svindersvik
Torsdagen den 28 maj kl 14:00-15:00
Samling vid entrén 13:50 Svindersviksvägen 15, Nacka
Meddela vid anmälan om ni önskar ressällskap

Svindersvik, som är för litet för att kallas slott eller herrgård, är ett av våra äldsta bevarade sommarnöjen.
Det är en exklusiv föregångare till grosshandlarvillorna och våra dagars sommarstugor. Svindersvik är ett stycke välbevarat 1700-tal mitt i det moderna Nacka.
Svindersvik byggdes i början av 1740-talet för bruksägaren Claes Grill, en av dåtidens mest inflytelserika och förmögna finansmän och så småningom en av direktörerna i svenska Ostindiska Kompaniet. Huvudbyggnaden ritades av arkitekten Carl Hårleman i franskinspirerad rokoko.
Under vinterhalvåret bodde Claes och hans hustru Anna Johanna Grill inne i Stockholm, men somrarna tillbringade de på sitt sommarnöje. Familjen roddes ut till Svindersvik med båt.
1780 såldes egendomen och efter flera ägarbyten köpte sidenfabrikör K A Almgren Svindersvik 1863.
1949 överläts Svindersvik till Nordiska museet. Det är en av anledningarna till att anläggningen fortfarande är så välbevarad och har fått behålla sin idylliska 1700-talsprägel. I anslutning till huset ligger en separat köksflygel och ner mot strandkanten ligger Paviljongen.Den uppfördes på 1750-talet och byggdes till på 1780-talet. Innanför dörrarna öppnar sig en storslagen festsal med en takhöjd på fem meter. Salen har välbevarad väggdekor från 1700-talets slut, en magnifik ljuskrona och sannolikt Sveriges högsta kakelugn. Här ryms också en svit gästrum, alla med möbler och inredning från 1700- och 1800-talen.

Hitta hit: Saltsjöbanan från Slussen: Kliv av vid Nacka Station. Följ sedan skyltar för gångväg till Svindersvik. Promenadsträckan är 700 m lång och tar ca 9 minuter.
Buss från Slussen: Flera bussar tar dig till Sickla. Kliv av vid hållplats Nacka Station. Följ sedan skyltar för gångväg till Svindersvik. Promenad på 700 m som tar ca 9 minuter.
Bil: Från Slussen sväng av mot Sickla och fortsätt längs med Värmdövägen. Vid Nacka station är det skyltat mot Svindersvik. En mindre parkering finns.

Bindande anmälan senast den 14 maj till Inger Lagerros, mobil 070-763 41 64, mail inger @lagerros.se eller till Margareta Borg, mobil 070-865 13 20, mail borg.mdotter @ gmail.com

Avgift: 100 kr/person. Anmäl dig och invänta bekräftelse från oss innan du betalar avgiften genom insättning på Konstföreningens plusgirokonto 11 70 77-8.
Ange vid inbetalningen vilken aktivitet betalningen gäller.
OBS! Deltagarantalet är begränsat till 30 personer.